Grunnkurs i meditasjon

Learn to Meditate at Young Retreat

Kurset starter
Lørdag 27. juli 2024, kl 18:00
Kurset slutter
Lørdag 3. august 2024, kl 14:00

Å lære Acem-meditasjon på International Young Retreat på Lundsholm er en berikende oplevelse, som gir deg et godt utgangspunkt for å utforske teknikken og etablere en meditasjonsvane efter retretten.

Personlig instruksjon kombinert med gruppesamtaler og individuel veiledning sikrer, at du får en god start. Dessuten gir morgenyoga, masse sosialt og kveldsseminarer deg den fulle retrettoplevelsen, og du blir også kjent med mer erfarne mediterende fra mange land.

Du kan sjekke inn fra kl. 15.00 den første dagen.

Som deltager på grunnkurset på retretten følger du første halvdel av retretten delvist et annet program enn resten av retretten. Fra torsdag følger du samme program som resten av retretten.

Grunnkurset

På retrettens første dag blir du introdusert til teknikken og får personlig instruksjon. I løpet av de neste par dagene gjør du deg dine første erfaringer med å meditere, både på egen hånd (på eget rom) og under fellesmeditasjoner, og du lærer grundleggende prinsipper i teknikken. Gradvist kan du meditere lengre.

Kveldsseminarer

Kveldsseminarer utforsker meditasjonens psykologi og hjelper deg til å meditere bedre.

Yoga

Daglige undervisning i grundleggende Acem Yoga har en forfriskende effekt og gjør det lettere å meditere.

Socialt samvær

Retrettens aktiviteter vil muliggøre rige og varierede sociale interaktioner i et internationalt miljø.

Første dag på retretten

Fra 1500: Check-in og meditasjon
1900 : Middag
2000 - 20.30: Møte i gruppen
2100 - 22.30: Seminar og sosialt
2300 : Ro

Typisk dagsprogram

07:30 - 08:00: Yoga
08.00 - 08.30: Frokost
08:45 - 10:45: Grunnkurs
10:45 - 11:45: Meditasjon
11:45 - 12:45: Meditasjon/hvile/tur
13.00 - 13.30: Lunsj
13:45 - 15:15: Grunnkurs
15:15 - 18:00: Tur/bading/sykling/volleyball/kubb sport
18.00 - 19.00: Fellesmeditasjon
19.00 - 20.00: Middag
20:30 - 21:30: Kveldsseminar
21:30 - 22:30: Sosialt
23:00 : Ro

Kurspråk

Kursspråket er engelsk med mulighet for skandinavisktalende veiledningsgrupper.

Retrettstedet

Lundsholm Retreat Center i Arvika, Sverige, ligger ved en innsjø i det fredelige Värmland-landskapet.

Laktovegetariske måltider

Acem Retreats kjøkken er baseret på laktovegetarisk mad velegnet til lange meditasjoner.

Kurset starter
Lørdag 27. juli 2024, kl 18:00
Kurset slutter
Lørdag 3. august 2024, kl 14:00

Online registration

Kurspris, inkludert helpensjon og eget bad i enkeltrom:

Full pris NOK - 10.080,-

Heltidsstuderende til og med fylte 35 år - NOK 8.070,-

PRAKTISK INFORMASJON

Alternativt kan du betale inn kursavgiften til kontonr. 6026.05.04021 eller til Vipps #50529. Husk da å oppgi navn på deltager + kursnummer V24098.
Studentpris gjelder kun for heltidsstudenter til og med fylte 35 år.

Se HER for mer informasjon om International young retreat.

Om Acems prispolitikk

 

Kurstype: Grunnkurs i meditasjon

Kurset arrangeres av Acem / Acem Ung

Kursnummer: V24098

Kursledere

Elisabeth Heimdal Wærsted

Meditationslærer i Acem. Business Development Manager.


Bjarke Madsen

Economist. Working with process optimization and artificial intelligence. Acem Meditation instructor.


Passer ikke tidspunktet?
Se kurskalenderen

Hva sier deltakerne?

Cecilie Nygaard, lærer

Cecilie Nygaard

Lærer

- Grunnkurset var en veldig god måte å lære meditasjon på. På kort tid opplevde jeg at gruppa ble godt kjent, og at det var lett å dele erfaringene vi gjorde oss underveis.

 - Meditasjonen på ettermiddagen er veldig god å ha. Et eksempel er når jeg har elevsamtaler. Jeg kan sitte i flere timer på rad i én-til-én-samtaler. Det kan bli mange emosjonelle utbrudd fra elevene. Da er det ekstra godt å vite at jeg kan meditere når jeg kommer hjem. Det er en hjelp til å prosessere det jeg har møtt i løpet av dagen.

Erik Oftedahl Næss, legestudent

Erik Oftedahl Næss

Legestudent

- Jeg gikk på grunnkurs fordi jeg trengte noe for å stresse ned, men endte opp med positive effekter over et bredt spekter.

- Det første som skjedde da jeg lærte Acem-meditasjon, var at jeg fikk veldig god effekt nesten hver gang jeg mediterte. Fra tidligere hadde jeg litt erfaring med en annen meditasjonsteknikk, som krevde mye fokus. Jeg ble overrasket over hvor enkel Acem-meditasjon er. Tiden fløy avgårde, og jeg følte meg veldig bra etterpå.

- Jeg kan ha veldig mye tankeimpulser. Meditasjonen blir en mental reset. Jeg får bearbeidet og sortert informasjon og inntrykk. Jeg blir kvitt stress og tankekjør, og får bedre fokus.

Håvard Bell, IT-gründer

Håvard Bell

IT-gründer

- I en periode med sterk vekst og bratt læringskurve i firmaet vårt, har meditasjonen vært helt uvurderlig som en daglig hjelp til å slappe av og få et større perspektiv på de prosessene vi er inne i.

- For meg handler meditasjonen også om å tørre å prøve ut nye ting. Teknikken inviterer til å utforske, og små endringer i hvordan man mediterer kan løsne fastlåste mønstre og tenkemåter.

- En av effektene jeg ser tydelig, er at jeg bruker mindre krefter på å løse en del oppgaver i hverdagen. Den daglige meditasjonsvanen har blitt en sentral del av en hektisk livsfase med barn og oppbygningen av et internasjonalt softwarefirma.

Nyttig å vite

For å få best utbytte av kurset, anbefales daglig meditasjon i kursperioden. Det trengs erfaring for å forstå teknikken og hvordan den virker.

Grunnkurset består av fem møter, en kveld i uken. Vi har også grunnkurs i andre formater - se faktafeltet over. 

Boken Mer å hente - håndbok for brukere av Acem-meditasjon er inkludert i grunnkurset.

Boken Stillhetens Psykologi selges til halv pris for deltakere på grunnkurs.

Finn ut mer

Bare spør!

Lurer du på noe? Send oss en epost eller ring 23 11 87 00 (kl 10-15).

Hva sier forskningen?

Acem har lenge hatt fokus forskning på meditasjon. Acems selvpålagte standard er ikke å love mer effekt av meditasjonen enn det som kan dokumenteres gjennom forskning og erfaring.

Forskning på meditasjon er gjort på mange felt, som hjerne- og hjerteforskning, psykologi, kulturstudier og filosofi. Acem-meditasjon og lignende teknikker klassifiseres som nondirective meditation - eller ledighetsmeditasjon.

Ledighet viser til hvordan alle slags spontane tanker får komme og gå under meditasjon. Målet er ikke å tømme sinnet for tanker, men å la sinnet få vandre fritt og uanstrengt. Tankestrømmen betraktes som en viktig ressurs.

Nettopp denne spontane tankevandringen er interessant for forskningen. En rekke gunstige effekter for kroppslig og psykisk helse er dokumentert.

Les om forskning på Acem-meditasjon

Hjelper meditasjon mot stress?

Hjelper meditasjon mot stress?

Stressplager er vanlig i en tid med høyt tempo og forventninger til prestasjon. Hvordan kan meditasjon hjelpe?

Ok