Learn to meditate at the Young retreat July 24 to July 31 2021

Learn to meditate at the Young retreat July 24 to July 31 2021

Kurset starter
Lørdag 24. juli 2021, kl 16:00
Kurset slutter
Lørdag 31. juli 2021, kl 14:00

Lei av korona og lyst på avspenning og sosialt fellesskap? Lær Acem-meditasjon på Young Retreat 2021!

Acem-meditasjon er lett å lære og lett å utføre. Du fikser det intuitivt. Du trenger ikke tømme hodet for tanker.

Virkningene kommer med det samme. Du får god avspenning og mer kontakt med deg selv.

Bedre søvn, bedre konsentrasjon, og mer åpenhet mot andre, er andre vanlige effekter.

Meditasjonslyd

Mens mange meditasjonsteknikker bruker pusten som anker i meditasjonen, bruker Acem-meditasjon en meditasjonslyd.

Lyden ligner på et ord, men er helt uten mening. Den gjør at kropp og sinn slapper av.

Du lærer lyden første dag på retretten - altså dagen etter ankomst.

Les mer om Acem-meditasjon

Alt du trenger

Du lærer også å takle typiske utfordninger i meditasjonen, som rastløshet og selv-kritiske tanker.

Etter retretten har du alt du trenger for å meditere hjemme på egenhånd.

Personlig instruksjon

Acem-meditasjon er en app-fri sone. Du lærer teknikken gjennom personlig instruksjon med sertifiserte kurslærere.

Alle kurslærere i Acem har meditert i flere år og gjennomgått en grundig utdannelse. De svarer på spørsmålene du måtte ha, og sørger for at du får en god start på mediteringen.

Grupper

Du lærer teknikken i en gruppe med andre nybegynnere. I gruppen kan du dele erfaringer og utforske meditasjonen.

Fordi Young Retreat også er åpent for folk som allerede har lært, treffer du erfarne mediterende ved felles måltider og aktiviteter.

Lengre meditasjoner

De som Acem-mediterer, sitter gjerne 30 minutter to ganger om dagen, eller én gang 45. Andre bruker teknikken bare ved behov. Ti minutter er bedre enn ingenting.

På Young Retreat kan du prøve enda lengre meditasjoner – opp til  fire timer. Lengden forsterker avspenningen.

Trivelig og god atmosfære

Young retrett er kjent for sin trivelige og gode atmosfære. Vi er glade for å se at mange av deltakerne kommer igjen, år etter år.

Les intervju med en fra fjorårets retrett

Kurset starter
Lørdag 24. juli 2021, kl 16:00
Kurset slutter
Lørdag 31. juli 2021, kl 14:00

Ferdig

This beginner's course is part of the International Young Retreat for meditators.

IMPORTANT PRACTICAL INFORMATION
(opens in a new window) Alternativt kan du betale inn kursavgiften til kontonr. 6026.05.04021. Husk da å oppgi navn på deltager + kursnummer V21098.





Smittevern

I korona-tiden er det begrenset antall plasser på retretten. Vi følger Folkehelseinstituttets retningslinjer for smittevern. Har du symptomer assosiert med covid-19 eller er i karantene, må vi be deg om ikke å møte opp.

Hvis retretten avlyses eller dere velger å melde dere av p.g.a. korona-viruset, vil hele beløpet tilbakebetales.

 

Kurstype: Grunnkurs i meditasjon

Kurset arrangeres av Acem / Acem Ung

Kursnummer: V21098

Kursledere

Elisabeth Heimdal Wærsted

Meditationslærer i Acem. Business Development Manager.


Bjarke Madsen

Economist. Working with process optimization and artificial intelligence. Acem Meditation instructor.


Passer ikke tidspunktet?
Se kurskalenderen

Hva sier deltakerne?

Cecilie Nygaard, lærer

Cecilie Nygaard

Lærer

- Grunnkurset var en veldig god måte å lære meditasjon på. På kort tid opplevde jeg at gruppa ble godt kjent, og at det var lett å dele erfaringene vi gjorde oss underveis.

 - Meditasjonen på ettermiddagen er veldig god å ha. Et eksempel er når jeg har elevsamtaler. Jeg kan sitte i flere timer på rad i én-til-én-samtaler. Det kan bli mange emosjonelle utbrudd fra elevene. Da er det ekstra godt å vite at jeg kan meditere når jeg kommer hjem. Det er en hjelp til å prosessere det jeg har møtt i løpet av dagen.

Erik Oftedahl Næss, legestudent

Erik Oftedahl Næss

Legestudent

- Jeg gikk på grunnkurs fordi jeg trengte noe for å stresse ned, men endte opp med positive effekter over et bredt spekter.

- Det første som skjedde da jeg lærte Acem-meditasjon, var at jeg fikk veldig god effekt nesten hver gang jeg mediterte. Fra tidligere hadde jeg litt erfaring med en annen meditasjonsteknikk, som krevde mye fokus. Jeg ble overrasket over hvor enkel Acem-meditasjon er. Tiden fløy avgårde, og jeg følte meg veldig bra etterpå.

- Jeg kan ha veldig mye tankeimpulser. Meditasjonen blir en mental reset. Jeg får bearbeidet og sortert informasjon og inntrykk. Jeg blir kvitt stress og tankekjør, og får bedre fokus.

Håvard Bell, IT-gründer

Håvard Bell

IT-gründer

- I en periode med sterk vekst og bratt læringskurve i firmaet vårt, har meditasjonen vært helt uvurderlig som en daglig hjelp til å slappe av og få et større perspektiv på de prosessene vi er inne i.

- For meg handler meditasjonen også om å tørre å prøve ut nye ting. Teknikken inviterer til å utforske, og små endringer i hvordan man mediterer kan løsne fastlåste mønstre og tenkemåter.

- En av effektene jeg ser tydelig, er at jeg bruker mindre krefter på å løse en del oppgaver i hverdagen. Den daglige meditasjonsvanen har blitt en sentral del av en hektisk livsfase med barn og oppbygningen av et internasjonalt softwarefirma.

Nyttig å vite

For å få best utbytte av kurset, anbefales daglig meditasjon i kursperioden. Det trengs erfaring for å forstå teknikken og hvordan den virker.

Grunnkurset består av fem møter, en kveld i uken. Vi har også grunnkurs i andre formater - se faktafeltet over. 

Boken Mer å hente - håndbok for brukere av Acem-meditasjon er inkludert i grunnkurset.

Boken Stillhetens Psykologi selges til halv pris for deltakere på grunnkurs.

Finn ut mer

Bare spør!

Lurer du på noe? Send oss en epost eller ring 23 11 87 00 (kl 10-15).

Hva sier forskningen?

Acem har lenge hatt fokus forskning på meditasjon. Acems selvpålagte standard er ikke å love mer effekt av meditasjonen enn det som kan dokumenteres gjennom forskning og erfaring.

Forskning på meditasjon er gjort på mange felt, som hjerne- og hjerteforskning, psykologi, kulturstudier og filosofi. Acem-meditasjon og lignende teknikker klassifiseres som nondirective meditation - eller ledighetsmeditasjon.

Ledighet viser til hvordan alle slags spontane tanker får komme og gå under meditasjon. Målet er ikke å tømme sinnet for tanker, men å la sinnet få vandre fritt og uanstrengt. Tankestrømmen betraktes som en viktig ressurs.

Nettopp denne spontane tankevandringen er interessant for forskningen. En rekke gunstige effekter for kroppslig og psykisk helse er dokumentert.

Les om forskning på Acem-meditasjon

Hjelper meditasjon mot stress?

Hjelper meditasjon mot stress?

Stressplager er vanlig i en tid med høyt tempo og forventninger til prestasjon. Hvordan kan meditasjon hjelpe?