Dyade 2004/03: Acem-meditasjon og det gode liv
OK. DU HAR LYKTES i å ta av noen kilo, du har begynt å jogge. Men den deprimerende sannheten er at du forblir ditt gamle, stressede selv. Kroppen ser muligens litt bedre ut, men sinnet er og blir det samme. Eller? Finnes det en mental treningsform eller en slags mental diett som kan gjøre våre sinn bedre og sunnere?
- Produkttype
- Reise
- Språk
- Norsk
- Pris
Dette spørsmålet dukket opp - av alle steder - i avisen Financial Times 13. februar i år. Magasinet Business Week følger opp: Fysisk trening har slått an, men vi bruker ikke like mye tid og oppmerksomhet på sinnet. Moderne nevrologi viser at sinnet kan trenes på samme måte som kroppen.
I motemagasinet ELLE (UK edition) fra juli 2004 forteller en spaltist at han møter stadig filere mediterende som deler hans erfaring: De er på jakt etter hjelp til å håndtere stress på jobben, i det sosiale liv og privat. Og disse menneskene er ikke utflytende tåkefyrster, som man kanskje kunne ventet, men karriere-orienterte, urbane og normale mennesker som skal hanskes med en fullstappet timeplan.
Denne økende meditasjonsinteressen skyldes trolig i stor grad ferske vitenskapelige undersøkelser. Forskning viser at regelmessig meditasjon hjelper. Sommeren 2004 kom den første medisinske doktorgraden på Acem-meditasjon.
Men hvilke forventninger er det rimelig å ha til det å praktisere en meditasjonsteknikk?
Meditasjon er så mangt. Som så mye annet i livet er mange meditasjonsteknikker kanskje ikke spesielt godt fundert og effektive, mens noen få er seriøse. Dyade springer ut fra det miljøet som har utviklet Acem-meditasjon gjennom snart 40 år og gjort metoden til en eksportartikkel. I hovedartikkelen i dette Dyade tar Carl Henrik Grøndahl utgangspunkt i at livet ytterst sjelden lever opp til våre forventninger. Det insisterer på å være uforutsigbart og drive oss alle inn i døden. Så prøver vi å gjøre det mer forutsigelig med faste rutiner, mer utholdelig med rus eller mer forsonlig med religion, større med kunst, fornøyeligere med underholdning og deiligere med hedonisme. Og så er det stadig flere mennesker i den vestlige verden som forsøker å gjøre det bedre med meditasjon. Grøndahl konkluderer: Mye kan tyde på at dersom en meditasjonsmetode skal skape forandring i et liv, må den også utfordre våre forestillinger om hva det gode liv innebærer.
Acem-meditasjon er en metode uten tilknytning til religion, mote eller en bestemt kultur. Det blir spennende tydelig når man underviser i andre land og fremfor alt land som er helt annerledes enn de skandinaviske. Derfor inviterer vi også leserne til å bli med på en meditasjonsvandring fra Skottland til Kina, fra Tyskland og Gambia til India. Vi avslutter med en norsk filosofiprofessors tanker om hvordan Acem-meditasjon kan bidra til selvinnsikt.
Christopher Grøndahl: DA MEDITASJONEN KOM TIL ABERDEEN
Folke Gravklev: REISEBREV FRA GAMBIA
Kalpana Jayaraj: EASY TO LEARN, TAKES TIME TO UNDERSTAND
Ronald Schäfer: ACEM MEDITASJON I TYSKLAND
Halvor Eifring: RAPPORT FRA MISTENKSOMHETENS KINA
Carl Henrik Grøndahl: DET GODE LIV
Dyade intervjuer Bjørn Ramberg: MEDITASJON OG SELVINNSIKT