Grunnkurs i meditasjon

Learn to meditate at the International Summer Retreat with Acem’s Founder

Kurset starter
Lørdag 15. juli 2023, kl 18:00
Kurset slutter
Lørdag 22. juli 2023, kl 14:00

Learn Acem Meditation during one week’s refreshing summer retreat in the Scandinavian landscapes where the method originated. Acem Meditation is easy to learn. Personal instruction and guidance ensure that you get a good start. Group discussions help you to deal with beginner’s problems and to establish a meditation habit. Combine this with exciting encounters and social meetings across borders and cultures, with participants from Scandinavia, Europe, and other continents.

You can check in from 15:00.

Learn Acem Meditation at this summer’s main meeting point for Acem meditators from around the world. 

The beginner’s course

Topics covered include:

  •  Brief introduction and personal instruction
  •  Applying the basic principles to your own practice
  •  From stress relief to personal process
  •  Scientific research and the psychology of meditation

You learn how to use Acem Meditation for relaxation and stress management, and you lay the foundation for a fascinating process of personality development and self-understanding.

The book Acem Meditation - An Introductory Companion is included in the course fee. While you cannot learn the technique from a book, a CD, or the Internet, the psychology of meditation stimulates your practice and provides a fuller understanding of the process.

After the course, you can practise the technique on your own, whether you choose to become a regular meditator or to meditate whenever you feel the need.

If you wish, you may continue to discuss your meditation practice with a qualified guide after the course. You may also choose between a number of follow-up activities, such as group meditations, talks and lectures, the follow-up courses M1 and M2, as well as weekend retreats where you can get away for a while and recharge your batteries.

All instructors have been through several years of training and have long teaching experience.

Seminars by Acem’s founder

The retreat includes interactive seminars with Acem’s founder Dr. Are Holen, based on questions from participants. Dr. Holen is a highly respected lecturer and meditation guide, known for his ability to speak directly to the needs of the audience. He is the main driving force behind the development of Acem’s unique psychology of meditation. His seminars will resolve challenges from the long meditations and discuss the experience from meditative, psychological, and existential angles. All seminars will be in English, with simultaneous translation into German, Spanish, and Chinese. By training, Dr. Holen is both a physician and psychologist. An internationally renowned stress researcher, he is professor emeritus at the Norwegian University of Science and Technology. 

Abundant time for the meditation process 

The retreat provides ample opportunity for social contact and for training in meditations of half an hour or more. The result is deeper relaxation, increased contact with life themes, and processing of issues from the past. In addition, the programme includes: 

  • instructions in meditative yoga, which makes body and mind more receptive
  • walks in beautiful nature and swimming in the majestic Lake Randsfjord
  • social activities and togetherness in an exciting international setting 
  • excursion to the internationally renowned Kistefos museum.

After the retreat, the effect of daily meditations will be remarkable, and many say the effect of a summer retreat will linger on for the rest of the year. 

Halvorsbøle

Halvorsbøle is situated beneath the Onsberget mountain close to the town of Jevnaker, with a gorgeous view of the lake Randsfjorden, splendid walking areas, and a small idyllic beach. All participants are accommodated in single bedrooms with en suite bathrooms. The seminar room, dining hall, lounge, and group rooms are of high quality. The place has centuries of history. In the 1990s, the Oslo Accords between Israel and Palestine were negotiated here. For many years, this was the venue of the Norwegian government’s annual budget conferences. A good hour’s drive from Oslo City or Oslo Airport Gardermoen. 

Lactovegetarian diet

Halvorsbøle serves delicious lactovegetarian food – good for palate and belly, and great for meditating bodies and minds.

Register now!

Seize the opportunity! Number of participants is limited.

Kurset starter
Lørdag 15. juli 2023, kl 18:00
Kurset slutter
Lørdag 22. juli 2023, kl 14:00

PRACTICAL INFORMATION

 

Kurstype: Grunnkurs i meditasjon

Kurset arrangeres av Acem International School of Meditation

Kursnummer: V23099

Passer ikke tidspunktet?
Se kurskalenderen

Hva sier deltakerne?

Cecilie Nygaard, lærer

Cecilie Nygaard

Lærer

- Grunnkurset var en veldig god måte å lære meditasjon på. På kort tid opplevde jeg at gruppa ble godt kjent, og at det var lett å dele erfaringene vi gjorde oss underveis.

 - Meditasjonen på ettermiddagen er veldig god å ha. Et eksempel er når jeg har elevsamtaler. Jeg kan sitte i flere timer på rad i én-til-én-samtaler. Det kan bli mange emosjonelle utbrudd fra elevene. Da er det ekstra godt å vite at jeg kan meditere når jeg kommer hjem. Det er en hjelp til å prosessere det jeg har møtt i løpet av dagen.

Erik Oftedahl Næss, legestudent

Erik Oftedahl Næss

Legestudent

- Jeg gikk på grunnkurs fordi jeg trengte noe for å stresse ned, men endte opp med positive effekter over et bredt spekter.

- Det første som skjedde da jeg lærte Acem-meditasjon, var at jeg fikk veldig god effekt nesten hver gang jeg mediterte. Fra tidligere hadde jeg litt erfaring med en annen meditasjonsteknikk, som krevde mye fokus. Jeg ble overrasket over hvor enkel Acem-meditasjon er. Tiden fløy avgårde, og jeg følte meg veldig bra etterpå.

- Jeg kan ha veldig mye tankeimpulser. Meditasjonen blir en mental reset. Jeg får bearbeidet og sortert informasjon og inntrykk. Jeg blir kvitt stress og tankekjør, og får bedre fokus.

Håvard Bell, IT-gründer

Håvard Bell

IT-gründer

- I en periode med sterk vekst og bratt læringskurve i firmaet vårt, har meditasjonen vært helt uvurderlig som en daglig hjelp til å slappe av og få et større perspektiv på de prosessene vi er inne i.

- For meg handler meditasjonen også om å tørre å prøve ut nye ting. Teknikken inviterer til å utforske, og små endringer i hvordan man mediterer kan løsne fastlåste mønstre og tenkemåter.

- En av effektene jeg ser tydelig, er at jeg bruker mindre krefter på å løse en del oppgaver i hverdagen. Den daglige meditasjonsvanen har blitt en sentral del av en hektisk livsfase med barn og oppbygningen av et internasjonalt softwarefirma.

Nyttig å vite

For å få best utbytte av kurset, anbefales daglig meditasjon i kursperioden. Det trengs erfaring for å forstå teknikken og hvordan den virker.

Grunnkurset består av fem møter, en kveld i uken. Vi har også grunnkurs i andre formater - se faktafeltet over. 

Boken Mer å hente - håndbok for brukere av Acem-meditasjon er inkludert i grunnkurset.

Boken Stillhetens Psykologi selges til halv pris for deltakere på grunnkurs.

Finn ut mer

Bare spør!

Lurer du på noe? Send oss en epost eller ring 23 11 87 00 (kl 10-15).

Hva sier forskningen?

Acem har lenge hatt fokus forskning på meditasjon. Acems selvpålagte standard er ikke å love mer effekt av meditasjonen enn det som kan dokumenteres gjennom forskning og erfaring.

Forskning på meditasjon er gjort på mange felt, som hjerne- og hjerteforskning, psykologi, kulturstudier og filosofi. Acem-meditasjon og lignende teknikker klassifiseres som nondirective meditation - eller ledighetsmeditasjon.

Ledighet viser til hvordan alle slags spontane tanker får komme og gå under meditasjon. Målet er ikke å tømme sinnet for tanker, men å la sinnet få vandre fritt og uanstrengt. Tankestrømmen betraktes som en viktig ressurs.

Nettopp denne spontane tankevandringen er interessant for forskningen. En rekke gunstige effekter for kroppslig og psykisk helse er dokumentert.

Les om forskning på Acem-meditasjon

Hjelper meditasjon mot stress?

Hjelper meditasjon mot stress?

Stressplager er vanlig i en tid med høyt tempo og forventninger til prestasjon. Hvordan kan meditasjon hjelpe?