Acems eiendomsforvalter: Tid for sykkel

Noen sykler jo hele vinteren, men for de fleste av oss er våren en tid hvor vi henter frem sykkelen igjen. Hva er det da vi bør passe på med hensyn til vedlikehold? Hva kan vi gjøre selv?

Aller viktigst er å rense vekk gammel skitt, søle og sand. Sett gjerne sykkelen opp på et gammelt teppe eller aviser for etter endt økt skal det ligge igjen mye bøss under sykkelen. Rens kjede og krans (tannhjulet på bakhjulet) og de små tannhjulene på girvelgeren bak, hvis du har slikt gir. Bruk gjerne en gammel tannbørste eller oppvaskkost, samt bomullsfiller. Etterhvert som den verste skitten er fjernet kan det være ok å dyppe tannbørsten eller oppvaskkosten i litt parafin for å rense litt ekstra. Det finnes også spesialutstyr for disse operasjonene som ikke koster all verden. Tørk gjerne over kjedet med bomullsfillen etterpå. Ikke tenk på at du må få vekk all møkka. Viktigst er at du får grovrenset og etterpå smurt opp kjedet og de bevegelige delene på drivsystemet. Bruk gjerne en sprayolje for sykkelkjeder, men har du ikke det er de fleste oljer ok. Viktigst er at du smører slik at kjedet ikke går tørt.

Sjekk også bremsene. De fleste moderne sykler har bremseklosser av gummi mot felgene eller skive bremser med egne klosser det er relativt lett å sjekke og skifte. Du kan sjekke visuelt ved å se om bremseklossene treffer korrekt mot felgen og hvis ikke er det ikke veldig vanskelig å løsne klossen med en 5mm umbrakonøkkel og justere. Men pass på at bremseklossen ikke kommer i kontakt med dekket når du bremser. Dette kan føre til at du etter hvert får slitasjehull i dekket. Viktig også å sjekke at bremsevaieren ikke er for slakk. Den er lett å stramme. Hvis du synes disse operasjonene blir vanskelige kan du lett finne masse videoer om hvordan du gjør dette på youtube. Det samme gjelder for skifting av bremseklossene på skivebremser. De fleste typene bremseklosser kjøpes enkelt på nettet eller i sportsbutikker og er ikke veldig kompliserte å skifte etter en liten instruks på youtube.

Eller selvfølgelig kan du gjøre dette på et sykkelverksted hvis du synes det er greit å betale mellom 500 og kr 750 pr arbeidstime.

Kommer det mislyd når du bremser med skivebremser er det sannsynligvis ikke mer bremsebelegg igjen på bremseklossen og bremseskivene bli ødelagt hvis du bremser. Metall mot metall!

Og tilslutt, for de som sykler hele året og har vintersykkel med piggdekk, er det også viktige saker å følge opp. Uten å gå for mye i detaljer er det aller viktigste vaske sykkelen med vann, gjerne lunket såpevann for å fjerne saltbelegg, særlig på kjeder og drivverk og rundt bremser og bremsevaiere, men vær forsiktig og ikke ha for mye spylekraft på vannet for det er ikke noe poeng å spyle vekk fett i bla. kulelagre. Så bruk ikke høytrykkspyler! Etter vasking la sykkelen tørke og smør alle bevegelige metalldeler som nevnt ovenfor.

God tur!

Helt tilslutt kan nevnes som kuriositet at alle Acems 25 sykler på Acems kurssted Lundsholm i Sverige er sykler vi har fått eller funnet på kildesorteringen og reparert på dugnad. Her har vi fått masse erfaring i vedlikehold.

Ok