Får flere til å oppdage Acem-meditasjon

Flere finner stillheten ved hjelp av Theo, som er digital markedsfører for Acem.

Hvordan fortelle unge mennesker om de gode effektene av meditasjon på en slik måte at de melder seg på et grunnkurs hos Acem?

Det vet Daniel Theodor (Theo) Henriksen noe om. I tett samarbeid med Geir Wærnes, en av Acems frivillige kurslærere med lang fartstid fra næringslivet, har han brukt sosiale medier til å øke trafikken til Acem's nettsider med 50% og påmeldingen til grunnkurs med 40%.

Frivillig og profesjonelt

Acems undervisning er basert på ulønnet, frivillig innsats. Dette har vært en forutsetning for at meditasjon skal være mulig for alle å lære til en rimelig pris. Mye har skjedd med markedsføring i løpet av de 55 årene som har gått siden Acem ble stiftet på Universitetet i Oslo. 

Unges medievaner er konstant i forandring. Facebook, Instagram og SnapChat er allerede noe godt voksne mennesker holder på med.

For å komme i dialog med yngre personer, har det vært nødvendig å hente inn profesjonell kompetanse. Der kommer Theo inn.

- Å jobbe med Acem har lært meg flere ting både når det kommer til markedsføring, men også om meditasjon, sier han.

Gi trygghet

- Når det gjelder markedsføring av meditasjon har jeg lært å fokusere på viktigheten av å belyse de som ikke har meditert tidligere om hva meditasjon kan hjelpe med.

Det å forvente at noen skal melde seg på meditasjonskurs uten å få noe impulser om hva det innebærer er lite sannsynlig.

Jeg vil derfor si at jobben med å selv forstå konseptet rundt meditasjon, for deretter å få folk som aldri har meditert til å oppleve en trygghet nok til å melde seg på et kurs har vært det mest lærerike.

Theo sier at hans oppfatning av meditasjon har endret seg en del etter at han begynte å arbeide med Acems markedsføring.

Ser fordelene

- Jeg visste lite om meditasjon før jeg begynte. I dag forstår jeg det bedre og ser hvilken fordeler det kan være med på å gi hos folk.

Denne oppfatningen av meditasjon, sammen med det jeg har lært, har også bidratt med å forstå målgruppen bedre. Dette har igjen gjort at budskapene i markedsføringen har blitt tydeligere.

Kan gi mer ro

- Aldri har det vært mer snakk om stress og hektiske hverdager som det er i dag. Jeg tror Acem kan bidra til å gi 20-30 åringer en mer ro i hverdagen.

Mange i denne aldersgruppen ønsker å bygge karriere, noe som er vel og bra, men det kan også være med på å gå utover livskvaliteten da man kanskje ikke setter av nok tid til seg selv.

Hvis du skal velge én ting for å markedsføre Acem-meditasjon enda bedre, hva vil det være?

- Man blir bombardert av ulikt type innhold i dag. Blogger, videoer, podcaster osv. Med andre ord er det vanskeligere å skille seg ut og fange folks oppmerksomhet.

Godt innhold

- Jeg tror én ting som ville hjulpet meg i arbeidet med markedsføringen av Acem er å hatt en innholdsprodusent som kunne bistått med gode videoer, tekster, bilder og andre medier. Jeg tror Acem da kunne skilt seg enda mer ut og fått øynene til flere opp når det gjelder meditasjon.

Kontinuerlig fornyelse

- Theo er stadig på søken etter ting om kan gjøres bedre og som kan fornyes, sier Geir Wærnes, som er den av Acems frivillige som følger opp det digitale markedsføringsarbeidet, og derfor samarbeider tettest med Theo.

- Vi startet med Facebook og Instagram. Men gjennom en god del prøving og feiling fant vi ut at Google Ads var vel å effektivt som Facebook og Instagram. Vi oppdaget også at når budskapet om Acem og Acem-meditasjon ble publisert i flere kanaler samtidig, forsterket disse kanalene hverandre.

Trafikken og påmeldingene fikk en markant økning. Denne erfaringen gjorde også at SnapChat ble tatt i bruk. Det betydde ytterligere trafikk inn mot acem.no og informasjon om Acem og Acem-meditasjon.

Nå unge

- Prioritet nummer én fremover er å etablere markedsføring av Acem-meditasjon som treffer spesielt de unge mellom 20 - 35 år, sier Geir.

- Dette er ingen quick fix. Det er ikke åpenbart hvordan Acem skal profilere og differensiere seg i det mylder av konkurrerende meditasjonstilbud som finnes.

Men, ved å bygge videre på den erfaringen INEVO og Acem i samarbeidet har utviklet det siste året, skal dette bli en veldig spennende og viktig utfordring å ta tak i.

  • Geir Warnes

    Kurslærer i Acem. Sivilingeniør og siviløkonom.

Ok