Nærvær og ro, skjønnhet og varme. Den norske fiolinisten Mari Samuelsen med kontemplativ plate.
Mari Samuelsens plate fra 2019 – Mari, er en plate med klassisk musikk og seriøs samtidsmusikk i pop-format. Platen består ikke av ett eller flere fullstendige verk. Istedenfor har Mari Samuelsen plukket deler av mange forskjellige komponisters verker, snittlengden på de fleste «låtene» er 3-4 minutter, og satt dem sammen til noe som er blitt en sterk musikalsk og følelsesmessig enhet – på linje med de best pop-platene.
Her er mange for meg ukjente komponister, så denne platen har også en oppdagelsesreise i seriøs samtidsmusikk. Her er selvsagt Max Richter, som hun jobber tett med, men også Jóhann Jóhannsson, Philip Glass, Vladimir Martynov (hans nydelige Come In! introduserte meg for platen).
Det sentrale stykket er Bach’s Chaconne fra Partita for Solo Fiolin i D-moll. Dette var det første stykket Mari Samuelsen valgte ut, og utgjør i følge henne selv det følelsmessige hjertet av platen, fordi det «det har en veldig viktig plass i mitt liv». Dette er Bach på sitt mest vitale, oppfinnsome og følsomme. Stykket ble av Brahms sagt å inneholde «en hel verden av de dypeste tanker og sterkeste følelser». Måten Mari Samuelsen tolker dette og et par andre Bach stykker, Invention no 13 in A minor og Presto from Sonata for Violin Soli in G minor, på en måte som gjør at de føyer seg sømløst inn blant verkene av samtidskomponister.
Min favoritt blant mange er Peter Gregson’s Sequence (Four). Her er repeterende sekvenser av fiolintoner med små variasjoner i det uendelige. Gjentagende, men aldri ensformig. Og kommer strykeorkesteret inn, med de dype tonene fra kontrabassen som et stødig grunnfjell som hever dette stykket opp mot himmelen.
Det er en ro i mange av stykkene som er behagelig å synke ned i. Som Brian Eno’s By This River, komponert sammen med Hans-Joachim Rodelius og Dieter Moebius, her med nydelige små repeterende pianofigurer som Mari Samuelsen fargelegger med vare fiolinstrøk.
Mari Samuelsen binder alle disse stykkene fra forskjellige tidsepoker og komponister sammen til en helhet, gir dem nærvær og ro, og lokker frem skjønnheten og varmen i hvert enkelt stykke.
Dette er en plate for de sene og kontemplative kveldstimene.