Finnes du noen steds i kveld er en instrumentalplate som er nesten litterær i sin billedkraft.
Da jeg på midten av 70-tallet så et bilde av coveret på LP-platen Finnes du noensteds i kveld av Ketil Bjørnstad, var det noe der som fanget min oppmerksomhet. Et gammelt hus i skumringen, i en frodig hage. Hva er det der inne, bak det tunge løvverket, bak de mørke vinduene. Musikken fikk jeg aldri hørt, Spotify fantes ikke da. Og navnet Ketil Bjørnstad var ukjent for meg. Men jeg glemte aldri det gåtefulle huset og hagen, eller denne tittelen, så full av lengsel – etter hvem? Og ett sted bak i hukommelsen lå dette bildet, sammen med undringen på hvordan musikken ville lyde.
Nå sitter jeg med platen i hendene. Huset og hagen er like lokkende og ugjennomskuelige. Musikken som strømmer ut gjennom høyttalerene er musikk som passer for en tidlig høstkveld, der tåken legger et uutgrunnelig slør over alt og alle.
Den første pianoakkorden er illevarslende, som en skipsklokke i tåken. Så kommer tonene trillende, dette er vakker musikk, tittellåten har en saksofon som lengter etter denne som kanskje finnes et sted, bassen er dyp og melankolsk.
Åpne Havner begynner med den evige vinden som blåser på kysten av Jæren, gitt form og kropp gjennom en vindharpe satt opp på Sele-stranden. Før saksofonen tar over igjen og sammen med pianoet den evige vinden maler landskap som både er vakre og illevarslende
Ketil Bjørnstad, vidunderbarnet som debuterte som konsertpianist som 16 åring, ble på 70-tallet inspirert av Ole Paus til å bli omvendt fra klassisk pianist til pianist i rock/jazz sfæren. På denne tiden debuterte han også som lyriker og forfatter. 50 år senere er han en av Norges mest produktive kunstnere innen musikk og litteratur, har gitt ut mer en 50 plater og rundt 30 bøker, og er internasjonalt anerkjent innen begge sjangere.
Musikken på platen fanger mye av det nordiske kveldslyset inn i seg, Mens du sover er som en god natt sang med lange dvelende melodilinjer som maler bilder av en sol som går ned, eller en fugl som legger hodet under vingen, lys som slukkes, verden som går til ro.
Noe av det mest fascinerende med platen er kraften i titlene på melodiene – Den milde vinden nordfra, Huset ved stranden, Åpne Havner, Vinterbyen - titler som er like billedskapende som de vakre melodiene. Finnes du noen steds i kveld er en instrumentalplate som er nesten litterær i sin billedkraft.
Her finner du flere anbefalinger fra kurslærer og musikkentusiast Andreas Tryggeset