Ny meditasjonslærer: Den menneskelige kontakten er viktig

Carina Heimdal Waag (37) er ny meditasjonslærer i Acem. Les om hennes vei inn i meditasjonen.

Acems meditasjonsundervisning er basert på frivillig innsats, kombinert med høy meditasjonsfaglig kompetanse.

En meditasjonslærer er trent i å gi individuell instruksjon i teknikken, og kan lede retretter og andre meditasjonsaktiviteter. Hun er også forventet å bidra til driften og utviklingen av organisasjonen.

Carinas nysgjerrighet for meditasjon ble tent allerede i barndommen.

- Som barn husker jeg at mine foreldre mediterte hver ettermiddag, og de brukte også tid på å reise til forskjellige steder og meditere.

Jeg husker at vi skulle være stille og ikke forstyrre dem, og så husker vi etterlignet foreldrene våre, latet som vi mediterte, og sa Shhhh, nå skal vi meditere!

Nysgjerrig

Da jeg var 17 år ble jeg veldig nysgjerrig på hva dette var for noe. Jeg ville gjerne vite hva de brukte all denne tiden på.

Jeg gikk da på franskspråklig videregående, og hadde behov for et verktøy for å slappe av. Den franske skolen i Oslo var nok på den tiden noe strengere enn det norske systemet, spesielt på barneskolen.

Carina syntes det kjentes godt å meditere. Meditasjonen traff også noe annet.

- Jeg hadde noen reaksjoner inni meg, for eksempel på en lærer som hadde spesiell oppførsel, eller på hva andre sa til meg.

Noen av de reaksjonene var ikke tilgjengelige for meg før jeg begynte å meditere. Med meditasjonen fikk en sterkere kontakt innover.

Særlig følelsene av sinne og irritasjon kom nærmere.

Lettere å si fra

- Det ble lettere for meg å si i fra om ting til andre. For eksempel hjemme. Jeg husker jeg satte foten mer ned overfor foreldrene mine. Det var noe de merket seg. Det handlet om hvem jeg kunne være sammen med, hvem som bestemte hva i heimen. Det var ikke bare positive reaksjoner på det, smiler Carina.

Da hun hadde meditert i fire år, begynte Carina på kurslærerutdannelsen i Acem.

- Jeg tenkte at jeg burde ha holdt på litt lenger før jeg var erfaren nok. Men så var jeg på en retrett der den som presenterte det å være frivillig i Acem ved å be om en håndsopprekning blant de som var kurslærere der, for å vise hvor gamle de var da de ble kursledere.

Det viste seg at de var veldig unge da de ble kurslærere. Det var en aha-opplevelse for meg at man ikke trengte mange års erfaring. Man måtte bare meditere regelmessig og ha det vi kan kalle en personlig egnethet.

Trygg utprøvning

Motivasjonen for å begynne som frivillig i Acem var opplevelsen av at meditasjonen ga henne veldig mye, og hun ville at flere skulle få den samme gleden. Under opplæringen fikk hun prøve seg ut i trygge omgivelser, og fikk fort satt teori ut i praksis på flere grunnkurs.

- Jeg fikk muligheten til å kaste meg ut i det, men med et trygt utgangspunkt.

Særlig inspirerende for Carina er den takknemmeligheten folk uttrykker når de har lært meditasjon.

- De setter stor pris på det, og ofte kan man i løpet av kurset set at det har gjort en forskjell. Jeg husker for eksempel én som fikk mye mindre migrene. Meditasjonen var en viktig komponent i dét, sånn som han opplevde det.

Carina syns det å bli meditasjonslærer er en spennende utfordring.

Gi noe videre

- Da kommer jeg tettere på den aller første meditasjonserfaringen folk får, når de får metodelyden og prøver ut meditasjonen for første gang. Det er en god opplevelse som jeg selv husker veldig godt.

Også dette er en av grunnene til at jeg valgte å fortsette med meditasjonen: Den første meditative kontakten. Nå kan jeg også på denne måten gi noe videre til andre.

I sitt arbeid med organiseringen av Acems undervisning, har Carina lyst til å videreutvikle tilbudet til unge. Både de som ikke har lært å meditere og de som allerede mediterer, og kanskje også mediterende som har småbarn eller barn.

Nødvendig for å henge sammen

- Når man er i småbarnsfasen, som jeg er, trenger man meditasjon for å henge sammen på en god måte, slik jeg ser det. Der tenker jeg det er mulighet for å ha arrangementer hvor man kombinerer aktivitet for barn og for voksne som da kan meditere.

Et eksempel på dette er online helgeretrett, som er lettere for foreldre å delta på.

Se Acems online-tilbud

Noe annet som driver engasjementet, er muligheten til å bli kjent med nye mennesker. Det er det rikelig anledning til som frivillig i Acem.

- Når du underviser i meditasjon kommer du tett på forskjellige mennesker som driver med noe annet enn deg selv, i en annen livsfase. Det gir meg mening. Det tilfredsstiller en nysgjerrighet på andre mennesker.

Slik jeg ser det, tilfredsstiller meditasjonen et behov alle mennesker har for å slappe av, særlig i den hverdagen vi har hvor vi nesten konstant kan oppsøke ytre stimuli. Den gir et velkomment avbrekk.

Større kontaktflate innover

- Det andre aspektet av meditasjonen er mer eksistensielt. Den gir en større kontaktflate innover, som gjør at man kjenner på egne følelser, egne behov og at man kan bruke mer av det for å styre retningen på livet.

Man får større handlefrihet, Den gjør deg mindre fanget av ting som kan hemme eller begrenser deg. Da kan man tørre mer og kaste seg ut i nye utfordringer.

Jeg ser igjen og igjen hvordan meditasjonen hjelper deg til å få det litt bedre med seg selv, slappe litt mer av, være litt mindre engstelig eller styre litt mindre med ting.

Hvor er du og ditt Acem om ti år?

- Hm, da er jeg 47, har fortsatt kurs, har kanskje beveget meg bort fra ung-miljøet. Acem har forhåpentligvis da flere ledere på min alder og yngre som er klare for å bære organisasjonen videre.

Personlig kontakt

- Og så håper jeg vi har gjort noen grep, forenklet noen ting og kanskje har noen roboter eller kunstig intelligens som gjør noen av oppgavene for oss, så vi kan fokusere på de sentrale tingene i meditasjonsformidlingen.

Det vil si å holde kurs, retretter, veiledningsgrupper, følge opp folk på en personlig måte.

Den menneskelige kontakten i dette er viktig for meg.

Er det noe du vil formidle til Acem-magasinets lesere til slutt?

- Er du nysgjerrig og tenker at du kunne ha lyst til å bidra, ikke nøl med å spørre den kurslæreren du har. Man trenger ikke å være erfaren og med mye visdom for å engasjere seg i Acem.

  • Carina Heimdal Waag

    Meditasjonslærer i Acem. Yogalærer i Norsk Yoga-skole. Senior analytiker i CICERO Shades of Green.

Ok