Ekspertene svarer: - Hva skal jeg gjøre om rutinen glipper?

Hva kan motivere meg til å meditere oftere? De siste månedene har jeg oftere hoppet over meditasjonshalvtimen. Hva kan jeg gjøre for å komme inn i en god rutine?

Jeg kan glemme å sette meg ned, eller jeg finner på noe annet å gjøre. Jeg har ikke motstand mot å meditere, men andre ting vinner. Når jeg først setter meg ned, går det greit. Når klokken ringer er jeg langt ute i tanker og husker lite av det som har foregått. Men jeg slapper av, og da er det vel greit? Men jeg trenger motivasjon for å sette av tid. Har ekspertene noen tips?

For de fleste av oss er sosial støtte viktig for å gjennomføre noe som krever struktur. Trener vi sammen med noen, skal det mer til å droppe treningen enn om vi gjør det alene. Det er lettere å studere sammen med andre. Det er lettere å meditere regelmessig når man følger et kurs eller veiledningsgruppe, eller er med på langmeditasjoner eller retretter. De siste par årene har redusert sosial kontakt fjernet noen av disse stimulansene. Sosial kontakt med andre mediterende er et klart tips.

Så er det meditasjonspsykologi. Vi går gjennom ulike faser når vi mediterer regelmessig. Faser vi ofte ikke erkjenner karakteren av. En fase kan være preget av opplagthet etter meditasjon. En annen fase kan være preget av god søvn. Rastløshet kan komme i en fase med aktualisering. Eller uregelmessighet som du erfarer. Fasene er en del av en meditasjonsprosess. Den er ikke så lett å oppdage når man er inne i den. Men tenker vi etter, eller får hjelp av en veileder, kan vi se noen mønstre.

Det kan være uerkjente grunner til at man dropper å sette seg ned for å meditere. Vi er ikke så rasjonelle i våre valg som vi gjerne tror. Så når vi velger å lese nyhetene på nettbrettet i stedet for meditasjon, behøver vi ikke kjenne motstand. Det bare blir slik. Så er det plutselig tid for et måltid, trening eller andre nødvendige gjøremål. Eller bare sose. Da har tiden løpt fra oss.

Dette er ikke noe problem hvis man har valgt å meditere når det passer. Da gjør man det. Men ønsker man å gjøre en innsats for dypere frigjøring av ressurser, fordrer det at man er jevnlig i kontakt med sitt indre gjennom meditasjon. Så hva kan man gjøre når det er sprik mellom ambisjon og virkelighet? Er det bare å ta seg sammen? Noen klarer å etablere faste rutiner der avvik merkes tydelig for ikke å bli fanget av tilfeldighetene. Det kan være en fast tid mandag til onsdag. Andre tider torsdag. Og atter andre tider fredag og i helger. Legg det inn som påminnelser i telefonen eller andre steder avtaler noteres. Andre trenger mer forståelse for motstand. For mange hjelper det å gå dypere inn i temaet i en veiledningsgruppe.

Så kan man spørre seg om man har tid til å la være å meditere? Kanskje får man ikke gjort så mye mere, men får gjort ting bedre?

Du husker lite fra meditasjonen, men slapper av. Er det greit? Vi kan ikke svare i ditt tilfelle. Men generelt er det ingen krav til å huske noe fra meditasjonen. I noen faser blir vi lett fanget av det spontane og er absorbert i lengre tid. Uansett anbefaler vi en veiledning fra tid til annen for å korrigere eventuelle uvaner i utførelsen man kan legge seg til over tid.

  • Maria S. Gjems-Onstad

    Meditasjonslærer i Acem. Spesialist i klinisk psykologi.

  • Dag Spilde

    Pensjonert leder for IT utvikling og rådgiving. Kurslærer i Acem i mange år.